Bicycle, bingedrinking and babyface - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Koen Mensink - WaarBenJij.nu Bicycle, bingedrinking and babyface - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Koen Mensink - WaarBenJij.nu

Bicycle, bingedrinking and babyface

Blijf op de hoogte en volg Koen

23 November 2012 | Nieuw Zeeland, Hamilton

In de afgelopen twee weken na de laatste update ben ik op de uni verdergegaan met inlezen en zoveel mogelijk relevante informatie verzamelen. Daarnaast kon ik alvast wat informatie opzoeken die de analyse van m’n eerste experimenten hopelijk vergemakkelijken en moest ik me verdiepen in de proeven die ik ga doen. Daar ben ik volgende week denk ik ook nog wel deels zoet mee, waarna ik de week erna als het goed is op kingfish ga vissen. Hiervan zullen we dan weefselmonsters nemen voor verdere analyse.

[Deze alinea is voor de nerds onder ons. Als je je niet aangesproken voelt, ga dan gerust verder bij de volgende alinea] Van de verzamelde weefselmonsters zal ik het mRNA isoleren met behulp van magnetische beats die bedekt zijn met oligo(dT)s. Gewoon crude cell lysate erbij, de beads vangen het mRNA door middel van hybridisatie van de oligo(dT)s met de poly-A tail van het mRNA en de beads worden dan weer gevangen met een magneet. Als ik dan het mRNA heb, knip ik dat in kleinere stukjes; m’n sequencer is geschikt voor maximaal 300 bp. Ik zet het om naar cDNA en dan kan het eigenlijke sequencen beginnen. Ik ga gebruik maken van het ion torrent systeem. Ik heb een chip met 11.000.000 wells en in elke well zit een bead met primers eraan. Hier hybridiseren de verschillende cDNA fragmenten mee, waarna beurtelings de verschillende nucleotiden worden toegevoegd, met steeds een wasstap tussendoor. Bij incorporation van een nucleotide komt er een waterstofion vrij, dat een verschil in pH veroorzaakt. Dit verschil wordt geregistreerd door de chip, waarna het verder verwerkt wordt; supergaaf! Vervolgens krijg ik dus een gigantische hoeveelheid data die ik moet gaan analyseren en we willen daar in principe genen die belangrijk zijn voor enerzijds het immuunsysteem en anderzijds voor seksedifferentiatie mee opsporen. Als dat lukt, kunnen we primers ontwerpen en gericht gaan testen in verschillende stadia van ontwikkeling, onder verschillende leefomstandigheden etc.

Inmiddels ben ik ook verder gegaan met het verkennen van Hamilton en omgeving en dat gaat sinds deze week een stuk makkelijker; ik heb op zaterdag een fiets gekocht! In eerste instantie wilde ik gewoon een crappy exemplaar op de kop tikken om naar de uni en terug te kunnen, maar uiteindelijk besloot ik dat toch niet te doen. Ik heb een gloednieuwe mountainbike gekocht voor een kleine 300 euro (zelfde exemplaar doet 350-400 in Nederland); die wordt na 6 weken gratis helemaal nagelopen, heeft levenslange garantie op het frame en een jaar op de rest en kan ik met een beetje mazzel voor een goede prijs weer verkopen tegen de tijd dat ik terugga. Daarnaast is hij niet alleen geschikt voor in de stad zelf maar kan ik er dus ook mooi mee fietsen in de omgeving. Ow en hij is via m’n reisverzekering geheel verzekerd tegen diefstal!

Nog meer goed nieuws: ze doen hier aan de vrijdagmiddagborrel. Vorige week vrijdag verzamelden we (staffmedewerkers, een PhD’er en ik) in het kantoor van Ray, een van de professoren, en werd zijn minikoelkast geplunderd. Mooie kerel ook, die Ray. Hij gebruikt de krachtterm ‘bloody’ zo’n beetje om de zin en hij en Steve, mijn begeleider, maken er een sport van om elkaar in de zeik te nemen.
Op zaterdag hadden de buren een feestje, onder meer ter ere van het vertrek van een van de buren. Toen ik daar rond 21 uur aankwam was iedereen al aardig ‘pissed’, want het bingedrinken is hier een soort van nationale sport. Toen een aanwezige Fransman aan Katie mijn huisgenootje probeerde uit te leggen dat ze in Frankrijk gewoon rustig dronken en genoten van hun wijn, whisky of wat dan ook, werd hem duidelijk te verstaan gegeven dat ie zich gewoon moest aanpassen aan de cultuur hier. Dat valt overigens nog niet mee hier; drank kopen. De minimumleeftijd is 18 en bij de kassa’s hangen bordjes met de mededeling dat je tot 25 in ieder geval een ID moet kunnen tonen en je vooral niet beledigd moet voelen. Tot nu toe ben ik nog elke keer gevraagd om m’n ID, zelfs nadat ik me een paar dagen niet geschoren had. Ik zal het maar als een compliment zien.

Nog een fun fact ter afsluiting; bij de campusapotheek buiten staat een reclamebord buiten met de mededeling dat je er een gratis morning after pil kunt krijgen; dat deed me toch wel even vreemd opkijken.

  • 23 November 2012 - 09:37

    Francien Derix:

    Hoi Koen
    Zo te zien kom je je tijd wel goed door.
    Fijn dat je een fiets hebt. Kun je tenmnste iets in de omgeving zien.
    Heb je ook al biervitjes gezien?
    Groetjes en nog een fijne tijd
    Arold en Francen

  • 23 November 2012 - 11:45

    Lotje:

    Zozo, een Trek nog wel. Supercool. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om die naar NL te verschepen straks, als hij goed bevalt. Geen idee hoe duur dat is verder...

    Sterkte met aanpassen aan de lokale cultuur van bingedrinken en meisjes bezwangeren. ;)

    XX

  • 23 November 2012 - 16:04

    Lenneke:

    Wat is nu het verhaal achter babyface?! :P..

  • 24 November 2012 - 10:36

    Tjeerd:

    Mooi te lezen dat het je bevalt. Ik hoop dat je de gratis service niet bewust gaat uitprobeten. Cheers!

  • 07 December 2012 - 12:33

    Daphne:

    Hey Koen,
    Leuk je verhalen te lezen!
    Klinkt als een goede start daar. Veel plezier!

  • 11 December 2012 - 00:39

    Claudia:

    Ja die morning after pil....ze doen hier niet alleen aan bingedrinking, ze zijn zo preuts als wat hier en over voorbehoedsmiddelen of seks wordt niet gesproken, alleen gedaan....aantal tienermoeders is hier ook wat hoger dan bij ons ;)

    Verder leuk verhaal en je fiets is ondertussen goed ingereden ;)
    Veel plezier met je kerstlunch, ik zie je morgen voor mijn feedback :P

  • 11 December 2012 - 00:39

    Claudia:

    Ja die morning after pil....ze doen hier niet alleen aan bingedrinking, ze zijn zo preuts als wat hier en over voorbehoedsmiddelen of seks wordt niet gesproken, alleen gedaan....aantal tienermoeders is hier ook wat hoger dan bij ons ;)

    Verder leuk verhaal en je fiets is ondertussen goed ingereden ;)
    Veel plezier met je kerstlunch, ik zie je morgen voor mijn feedback :P

  • 11 December 2012 - 00:39

    Claudia:

    Ja die morning after pil....ze doen hier niet alleen aan bingedrinking, ze zijn zo preuts als wat hier en over voorbehoedsmiddelen of seks wordt niet gesproken, alleen gedaan....aantal tienermoeders is hier ook wat hoger dan bij ons ;)

    Verder leuk verhaal en je fiets is ondertussen goed ingereden ;)
    Veel plezier met je kerstlunch, ik zie je morgen voor mijn feedback :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 13349

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 09 Juni 2013

Stage in Nieuw-Zeeland

04 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: