Fietsen, foto's en feestdagen - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Koen Mensink - WaarBenJij.nu Fietsen, foto's en feestdagen - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Koen Mensink - WaarBenJij.nu

Fietsen, foto's en feestdagen

Blijf op de hoogte en volg Koen

20 December 2012 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Om het cliché te vermijden, heb ik besloten het schrijven van de volgende editie van mijn blog niet langer uit te stellen en even van het zonnetje op de veranda naar de bank in de woonkamer te verkassen; de opofferingsgezindheid ;-)
Sinds mijn laatste blog is er heel wat gebeurd en ik zal proberen me de belangrijkste dingen te herinneren. Een van mijn hoogtepunten van de laatste weken was het ondernemen van een fietstocht naar Te Aroha, dat ongeveer 50 km ten oosten van Hamilton ligt. Dit ging me prima af, moet ik zeggen en twee uur later bestelde ik de lunch in een grappig eettentje in dit stadje. Omdat het deels een test van mijn conditie was, besloot ik niet de berg meteen naast dit stadje op te gaan, maar dat eventueel voor een volgende keer te bewaren; ik moest immers nog 50 km terug. Dit bleek uiteindelijk een stuk zwaarder te zijn vanwege stevige tegenwind, die hier vaak in de namiddag de kop opsteekt. Daarbij brak de zon ook nog geleidelijk aan door, met als resultaat bij thuiskomst kreeftrode schouders en bovenarmen, leuk afstekend bij een wit voorhoofd van het zout dat ik had uitgezweet. Toch smaakte dit naar meer en inmiddels heb ik nog een paar tochtjes gemaakt van ongeveer 40km en afgelopen zondag eentje van 70 door een aardig bergachtig gebied. Deze laatste toch was tevens de mooiste; bergen met bos, bergen met weide en kale rotsen om me heen, prachtige uitzichten, flink afzien bergop en vol adrenaline bergaf. Ook een paar mooie foto’s gemaakt, maar ik ben bang dat deze niet op dit blog zullen verschijnen. Bij thuiskomst bleek namelijk dat mijn fototoestel niet meer in mijn tas zat! Waarschijnlijk ben ik dat op de een of andere manier verloren, misschien toen ik eten of drinken uit mijn tas wilde pakken; gejat is hij in ieder geval niet. Met de auto ben ik de route nog even nagereden, maar ik kon hem helaas niet vinden. Jammer, maar gelukkig niet echt een ramp.
Een andere foto die jullie nu moeten missen, is die van de Euroshopper mayonaise, appelmoes en knakworstjes uit blik die hier in de supermarkt te koop zijn! Het is echter makkelijk deze verleiding te weerstaan, gezien de prijs van 6 dollar (4 euro) voor een potje euroshopper mayonaise…
Op de uni gaat het nog steeds z’n gangetje. Mijn begeleider was vorige week ziek, net op het moment dat ik even niet meer vooruit kon zonder feedback van hem. Die week heb ik dus rustigaan gedaan, wat nog makkelijker werd gemaakt door de voorbereidingen op de aankomende feestdagen. Op dinsdag hadden we een barbecue bij Vic, een van de professoren. Dat was ook het moment waarop ik voor het eerst het fenomeen Kerstlunchbarbecue ontdekte. Op vrijdag werd dit inmiddels ingeburgerde concept steviger verankerd met een Kerstlunchbarbecue voor de hele faculteit van Science and Engineering. Het assortiment bestond uit een stuk of 3-4 verschillende lamsworstjes en evenzoveel verschillende soorten varkensvleesworst, runderworst en kippenworstjes. Het smaakte echter prima (en bovendien was het gratis; tja, je blijft toch een Nederlander), er was nog een uitgebreid dessert en het bierassortiment was met bijna 10 soorten toch zeker uitgebreid te noemen. Boundary Road, een Nieuw-Zeelandse brouwerij, heeft een aantal lekkere bieren in het assortiment; een aanrader! Jammer alleen dat de flesjes in de supermarkt bijna 3,5 dollar per stuk kosten.. Francien en Arold, ik ben nog niet echt in een gewone kroeg geweest, maar zal eraan denken wat voor jullie mee te nemen zodra dat gebeurt.
Tot slot heb ik nog wat andere leuke uitstapjes gemaakt en staat er voor deze vakantie ook nog het een en ander op de planning. Ik ben een avond naar Raglan geweest met Michael en Melanie, twee van de buren, om ‘fush and chups’ te eten aan het strand; een overgewaardeerd gerecht, als je het mij vraagt, maar de omgeving was mooi! Verder ben ik met vier van de zes buren naar The Hobbit geweest en ga ik morgen met wat mensen van het lab vissen in Kawhia (dat je overigens uitspreekt als Kafia; een van de meest curieuze regels is volgens mij nog wel het uitspreken van ‘wh’ als een ‘f’). Het beste moment hiervoor is echter wanneer de verandering van low tide naar high tide plaatsvindt, heb ik me laten vertellen. Ik word daarom morgenvroeg om 5.30uur opgepikt hier. Mijn begeleider heeft me wat tubes met RNAlater, een schaartje en pincetten meegegeven; mocht ik wat vangen (haaitjes, snapper, wat dan ook), dan heeft hij graag wat orgaansamples.
Tot slot nog weer wat dingetjes die me hier op zijn gevallen. Allereerst het ontwerp van de bussen. Die zijn zodanig ontwerpen dat bij bepaalde kruisingen de deurlijst precies voor het zich van de chauffeur zit als hij probeert te zien of er links iets aankomt. Standaardoplossing hiervoor is het simpelweg openen van de deuren en wanneer er niks aankomt wegrijden, waarna de deuren al rijdend weer gesloten worden. Een ander verkeer-gerelateerd feitje; bij zones waar je maar een bepaalde tijd mag parkeren hebben ze een erg simpel systeem om de controle uit te voeren. Als ze over die parkeerplaats lopen, dan markeren ze op een van de banden de tijd met een stukje krijt. Als ze bij de volgende ronde terugkomen, kunnen ze hieraan zien of een auto er al te lang staat of niet. Overigens wordt dit regelmatig simpelweg omzeild door chauffeurs die van het café of restaurant gewoon even naar hun auto lopen, de band schoonvegen en vervolgens weer terugkomen.

  • 20 December 2012 - 07:45

    Francien Derix:

    Hallo Koen

    Jammer van je foto toestel. Ben je nu alle foto,s kwijt of heb je er al opgeslagen?
    Het fietsen wat je gedaan hebt lijkt me erg leuk.
    Is niet erg dat je nog niet naar vciltjes hebt gekeken. Je bent er toch nog een tijd.
    Nog veel plezier met vissen en fijne feestdagen.
    Ik ben benieuwd hoe ze daat oud en nieuw vieren.
    Groetjes
    Arold en Francien

  • 20 December 2012 - 07:56

    Laura:

    Hey Koen,
    Inderdaad jammer van je fototoestel. Hopelijk heb je snel een vervanging.
    Maar ga je nu ook oliebollen bakken voor oud en nieuw? Nieuw-Zeelanders vinden dat echt helemaal geweldig, en de pakken koopmans zijn te vinden in de Nederlandse winkel. Of zelf belsag maken.
    Veel plezier, en een fijne kerst gewenst.
    Groetjes,
    Laura

  • 20 December 2012 - 17:04

    Kasper:

    Ha Koen,

    Heb je al een nieuwe camera? Die snappers schijnen erg lekker te zijn! Heb je ook al een kingfish te pakken?

    x

  • 20 December 2012 - 19:24

    Daniëlle:

    Hoi koen,

    Balen van je fototoestel, maar gelukkig heb je de mooie herinneringen wel nog op je netvlies staan.
    Eric, Niek en ik wensen jou fijne feestdagen en alle goede voor het nieuwe jaar.

  • 23 December 2012 - 11:16

    Mariëtte En Thijs:

    Hoi Koen,

    Wat jammer van je camera, hopelijk heb je de meeste foto's opgeslagen. Heb je overigens nog wat vis gevangen?
    We zijn benieuwd hoe je Kerst en jaarwisseling zullen zijn.
    We wensen je fijne feestdagen en een schitterend, liefdevol en succesvol 2013 !

    liefs, pap en mam

  • 28 December 2012 - 16:23

    Eva:

    Hee Koen!

    Klinkt echt alsof je vooral lekker vakantie aan vieren bent met al die uitjes die hebt! Maar genieten is zeker niet verkeerd :D Had je nog wat visjes gevangen voor je samples :P?

    Fijne jaarwisseling!
    xx

  • 29 December 2012 - 11:59

    Susa:

    Hey koen, klinkt fijn sportief en relaxed hoor! Balen van je camera trouwens, maar goede rede om nog meer moois te gaan zien ;) en dat dan vast te leggen. Ben vooral jaloers op het stukje 'van de veranda in het zonnetje...' Geniet ervan en maak een goed feestje met o&n! Liefs Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 13346

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 09 Juni 2013

Stage in Nieuw-Zeeland

04 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: