Kerstvakantie - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Koen Mensink - WaarBenJij.nu Kerstvakantie - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Koen Mensink - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie

Blijf op de hoogte en volg Koen

29 December 2012 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Ter compensatie voor het lange wachten de vorige keer, nu weer eens een snelle update. Vorige week vrijdag ben ik zoals gezegd gaan vissen, samen met Olivia (de technician van het lab), haar man Bruce (ook werkzaam op de uni) en kinderen, Heng (een Chinese masterstudent) en Gregory (postdoc). Mijn gebrek aan ervaring bleek geen enkel probleem; Greg maakte de hengel klaar, gaf een korte instructie en binnen vijf minuten had ik mijn eerste (bescheiden) vis te pakken. Het exemplaar was echter te klein om te houden, dus we zetten hem of haar weer terug. Daarna ving iedereen wel wat, maar het formaat viel over het algemeen nogal tegen. Alleen Heng had het geluk een aardig grote poon te vangen. Daar heb ik monsters van genomen. Tot slot ving ik nog een snapper, maar ook deze was te klein om te mogen houden en hebben we dus weer teruggezet. Al met al was het een erg leuke dag en wie weet gaan we binnenkort weer een keertje.
In het weekend ben ik naar het meer hier in Hamilton geweest; een prima plek voor een wandeling op een zonnige middag. Daarnaast ben ik nog een paar uurtjes naar de Hamilton gardens geweest – het arboretum hoop ik binnenkort ook nog te zien. Vanaf maandag was het weer helaas een stuk minder; nog steeds wel ~25 graden, maar veel regen. Gelukkig was het op eerste Kerstdag prima weer; dat maakte de BBQ toch een stuk aangenamer. Ik was door Melanie – een van de buurmeisjes – uitgenodigd om bij haar moeder thuis Kerst te komen vieren, samen met de vriend van haar moeder, haar zusje met dr vriend en hun vroegere oppas Johanna; een Nederlandse die 50 jaar geleden naar NZ is verhuisd. Iedereen had wat klaargemaakt; verschillende salades, lamsvlees van de barbecue en Johanna had zelf koude schotel gemaakt. Het toetje bestond uit trifle, ambrosia, pavlova, ijs en aardbeien; een prima Kerstmaaltijd!
Afgelopen donderdag ben ik naar Tauranga en The Mount gegaan, gelegen aan de oostkust. The Mount was van oorsprong een eiland, dat (alweer lang geleden) aan het vasteland is vastgegroeid. Het is een pittige klimmetje naar de top, maar het uitzicht is erg mooi! Ik ben er nog even aan het strand geweest, waarna ’s avonds de stock car races in Tauranga op het programma stonden. Er werd geracet met verschillende auto’s: sprint cars (zie foto’s), stock cars, saloons en supersaloons. De baan bestaat uit rode klei, die na elke heat weer nat wordt gemaakt; niet alleen voor de grip, maar ook om het stuiven een beetje tegen te gaan. Desalniettemin zit de hele onderste helft van de tribunes onder de kleispetters en zelfs bovenin ben je niet veilig voor al het stof. Best leuk om een keertje te zien, al denk ik niet dat ik er nog een keer naar toe ga; de combinatie van herrie, stof en een publiek dat zit te hopen op crashes is niet helemaal mijn ding geloof ik.
Ter afsluiting weer wat dingetjes die me zijn opgevallen; dat het gebruik van slippers (‘jandals’) hier algemeen is, is misschien bekend en niet vreemd. Veel mensen lopen echter ook gewoon op blote voeten: op straat, in de supermarkt, door de stad etc. Bij de ingang van ‘mijn’ universiteitsgebouw prijkt zelfs een sticker op de deur waarop aangegeven staat dat het verboden is blootsvoets het gebouw te betreden – blijkbaar is dat nodig. Een tweede gewoonte die ze hier hebben, is het maken van onderscheid tussen ‘science’ en andere studies. Waar in Wageningen de LeBo-student nogal eens lacherig wordt verteld geen studie, maar een cursus te doen en er nogal eens de spot wordt gedreven met de sociale wetenschap in het algemeen, is deze vorm van onderscheid hier volledig geaccepteerd. Hier worden alleen de beta-wetenschappen hier als science gezien. Ik val onder de ‘School of Science and Engineering’. Als je iets doet bij de social sciences, kunst of rechten, dan wordt dat niet als science gezien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 13348

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 09 Juni 2013

Stage in Nieuw-Zeeland

04 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: